Министър Николина Ангелкова: Туризмът е кауза и следва всички да се борим за нея
 

Водещ: Продължаваме с първото телевизионно интервю на новия министър на туризма Николина Ангелкова, която, вероятно помните, беше министър и в служебния кабинет на премиера Близнашки. Там в качеството си на министър на транспорта. Добро утро.

Николина Ангелкова: Добро утро.

Водещ: Много ми е драго да ви видя. Как сте?

Николина Ангелкова: Добре, благодаря ви. Добро утро на вас и на вашите зрители.

Водещ: Имаше ли турбуленция при преминаването ви от министър на транспорта към министър на туризма, или всичко мина плавно, гладко, спокойно?

Николина Ангелкова: Всичко мина плавно, гладко, спокойно. Разбира се, да бъдеш министър на туризма е изключително отговорна задача. Както винаги до момента съм твърдяла – огромно предизвикателство, защото има страшно много работа в сектора.

Водещ: А нима и за транспорта не важи същото обаче?

Николина Ангелкова: За транспорта важи същото, разбира се, но аз с транспортна инфраструктура, въобще с големи инфраструктурни проекти, се занимавам от 1999 г. и някак си го считам винаги като част от моята работа. Докато туризмът, той е абсолютно свързан с транспортната инфраструктура. Без да имаме добра инфраструктура…

Водещ: Няма как да имаш добър туризъм.

Николина Ангелкова: … няма как да имаме добър туризъм. Така че те са абсолютно свързани, но туризмът, освен че отваря много нови хоризонти и много нови възможности във връзка с популяризирането на нашата страна навън, с изграждане на имиджа, дава възможност за реализиране на много добри идеи. Но винаги съвместно с диалог с бранша, защото секторът е частен. И без да имаме ежедневен диалог с бранша и да чуваме какво иска браншът, трудно бихме решили неговите проблеми.

Водещ: Така е, но тук трябва да кажем, че браншът ви посрещна нееднозначно, когато бяхте представена като министър на туризма. Имаше и такива негови представители, които казваха "Не ви е мястото там. Защо точно Ангелкова става министър на туризма?". Успокоиха ли се страстите и въобще обижда ли ви, как да кажа, тази първоначална реакция на част от представителите на туристическия бранш?

Николина Ангелкова: Не. В никакъв случай не ме обижда, напротив – амбицира ме да им докажа, че могат да разчитат на мен и аз съм техен партньор в решаване на проблемите в туризма. Имам огромен опит в управлението на средствата от ЕС, управленски опит, и смятам, че в рамките на тези 10 дни, откакто съм на поста, ние се виждахме. Обещах им да се виждаме всяка седмица. До момента сме се виждали всички заедно, освен това сме в ежедневен контакт. Смятам, че тази тяхна първоначална реакция, от това, че един непознат за тях човек е назначен на такава отговорна позиция като министър на туризма, е преодоляна. Но все пак това самите представители на бранша ще го кажат. Смея да кажа, и то с тяхно знание, че имам цялата тяхна подкрепа. Това ми го заявяват почти всеки ден. Аз също много им благодаря за тази подкрепа, защото разчитам на тях, за да можем ние да адресираме всички проблеми, които има в сектора.

Водещ: Ако няма доверие няма нищо да се получи, нали така?

Николина Ангелкова: Абсолютно.

Водещ: Да ви питам за тези 10 дни, както казвате, разпознахте ли приятелите и враговете си, или по-скоро разпознахте ли различните лобита в туризма?

Николина Ангелкова: Аз се запознах с абсолютно всички представители на туризма. Да, той не е еднороден. Не бих влизала в детайли по отношение на лобитата. По-скоро това, което разбрах, е, че туризмът, въобще браншът и представителите в туризма, са обединени от целта ние да имаме развит туризъм, който да увеличава приходите в държавата. А моята цел като министър е България да бъде целогодишна туристическа дестинация, България да бъде 4 сезона. Защото това е целта и на самия бранш. Така че те са разнородни по своя си характер и предлагане на услуги, но са обединение всички от тази цел.

Водещ: Благой Рагин предлага прекрасната Крисия да се превърне в лице на българския туризъм.

Николина Ангелкова: Абсолютно подкрепям това предложение. И не само прекрасната Крисия, Хасан и Ибрахим. Всички българи, които представят България навън и изграждат нейния положителен образ, са посланици на нашата държава. И ние трябва да ги използваме. Аз съм сигурна, че те с радост биха приели да имат тази мисия, защото туризмът е кауза. И всички следва да се борим за нея. Представяйки държавата навън дали чрез музика, дали чрез математика, дали чрез спорт, това е нашата държава. И всички, които ние искаме да поканим тук и да бъдат наши гости и съответно да участват по този начин във формирането на приходите от туризма, следва да ги използваме. Защото само по този начин ние ще представим най-доброто от нас. Наистина това, което обсъждаме в момента и което е много важно и е част от националната стратегия за реклама, са  положителният образ и положителните съобщения за нашата държава навън. Ние много ще разчитаме и на вас, медиите, в това отношение, защото България е една. Ние си я познаваме отвътре, но когато отидем навън, дали в Европа, дали в Азия, в Америка, никой не го интересува какви са вътрешните взаимоотношения. Ние си ги знаем в детайли.

Водещ: Междувпрочем, отзад колегите са направили един любопитен колаж за разликата между старото и новото лого на България, което още веднъж подсказва как ние непрекъснато се колебаем как да се рекламираме, кое е по-доброто – имиджовото, кое ще ни даде повече добавена стойност.

Николина Ангелкова: Продължаваме да ревизираме всички проекти, по които министерството участва, особено по линия на ОП "Регионално развитие", където е бенефициент за 2007-2013 година. Наистина това, което казва браншът, от една страна е липсата на нормативна уредба. Имаме Закон за туризма, но подзаконовите нормативни актове не са приети. Това е първото нещо, което трябва да направим. Липсва визия за това какъв е българският туристически продукт, липсва регистър за туристическите обекти. Не знаем туристическите атракции каква собственост са, чия собственост са, къде са, каква е инфраструктурата, довеждаща до тях? Липсата на ясна стратегия и визия за национална реклама е доказателство за липсата на лого и на бранд.

Водещ: Ще ни глобят ли само да ви питам последно за това, последното лого, което прилича, както казваха, малко на логото на Киргизстан?

Николина Ангелкова: Водим разговор с управляващия орган. В петък проведохме такава среща. Аз в понеделник имам среща с изпълнителите, защото бих искала да се запозная с абсолютно всички детайли, за да може да спасим и малкото, което може да се спаси. Знаете общата картина по отношение на средствата от Европейския съюз, въобще не е розова – напротив. Там нещата са изключително забавени и не стига, че самите средства по линия на ОП "Регионално развитие" са спрени, блокирани от Европейската комисия, знаете в това попада и туризмът. На всичкото отгоре изпълнението на повечето проекти е забавено с над 8 месеца. Така че това ми бе една от първите задачи и в понеделник имам среща с екипите за управление и с изпълнителите, за да можем максимално да структурираме спешен план за действие, за да се минимизира загубата от средства по линия на туризма.

Водещ: За какви пари става въпрос по темата - потенциално какво бихме могли да загубим?

Николина Ангелкова: До края на 2015 година трябва да бъдат усвоени около 20 млн. лева, но изключително много ме притесняват 3 от позициите с паневропейските телевизии и маркетирането и участието на борсите, особено по отношение на подготовката и участието на борси на целеви пазари, поръчката дори не е обявена и не е стартирала.

Водещ: Т.е. около тези 20 млн. лева можем да загубим?

Николина Ангелкова: Около 8 млн. лева може да загубим.

Водещ: Много важен въпрос, който не искам да пропускаме – непрекъснато говорим за рекламата, тя сякаш е насочена навън към тези, които не ни познават, но ако си сложим ръка на сърцето, трябва да кажем, че много българи през последните години се отказаха да посещават български туристически обекти и предпочетоха да прекарват почивката си, да празнуват коледните или новогодишните празници извън България. Как ще ги върнете тези хора?

Николина Ангелкова: За съжаление тази тенденция е такава и това е друг основен въпрос, който бих искала да обсъдя конкретно с бранша, защото ние заедно с тях можем да начертаем правилно стъпките. Сега ще свикаме Националния съвет по туризъм, където се обсъждат всички тези въпроси. Необходимо е спешно да обсъдим програмата за национална реклама за 2015 година. Знаете, че успоредно структурираме и самото Министерство на туризма. За първи път има Министерство на туризма, което показва колко голям е фокусът в правителството върху този сектор, и особено на премиера, който прие ангажимента и е лично ангажиран с тази кауза.

Водещ: Нека сега да видим на финала няколко ваши снимки с известни хора. Една снимка с Арнолд Шварценегер – чудесна е, откъде се познавате с Арни?

Николина Ангелкова: Запознахме се Кицбюел, той се познава много добре с Марк Жирардели, който ми е много добър приятел.

Водещ: Имате снимка с него.

Николина Ангелкова: Да, просто бяхме на ски там и той обича да кара ски също в Кицбюел.

Водещ: Може ли и Арнолд Шварценегер, и Жирардели да станат, как да кажа, посланици на добра воля за това да се рекламира България като приятна, готина туристиечска дестинация?

Николина Ангелкова: Всичко е възможно – аз казах в едно интервю за "24 часа", че ще имам съветници известни хора, които да бъдат посланици на България навън и които обичат нашата държава.

Водещ: Кои ще са тези известни хора?

Николина Ангелкова: Предстои да ви ги представя, когато представя целия си екип.

Водещ: Добре. Много ви благодаря.

 
 
 
Сайт на Управляващия орган на ОП "Конкурентоспособност" - в нов прозорец
Контакти: София 1052 ул. "Славянска" 8 тел. центр.: +359 2 9407001 e-docs@mee.government.bg