Р Е Ш Е Н И Е № 429
от 26 юни 2020 година
за определяне на условията и реда за изплащане на компенсации на самоосигуряващи се лица и работодатели с цел запазване на заетостта на работниците и служителите в предприятията, директно засегнати от извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
Р Е Ш И:
Чл. 1. (1) За изплащане нa компенсации с цел запазване на заетостта на работниците и служителите в предприятието и съгласно условията и реда, определени в настоящото решение на Министерския съвет, могат да кандидатстват работодатели от секторите съгласно приложението, които са декларирали намаляване на приходите от продажби, както следва:
(2) За изплащане на компенсации с цел запазване на заетостта на работниците и служителите могат да кандидатстват и създадени от общините определени организационно обособени структури – звена, общински дейности или специализирани звена (общински предприятия, създадени по реда на чл. 52 от ЗОС), които извършват дейности в секторите съгласно приложението, финансирани като местна дейност, и когато са декларирали намаляване на приходите от съответната дейност, както следва:
(3) За изплащане на компенсации могат да кандидатстват и следните категории самоосигуряващи се лица – лица, които са регистрирани като упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност, както и лица, упражняващи трудова дейност като еднолични търговци в секторите съгласно приложението, и които са декларирали намаляване на приходите от продажби, както следва:
(4) Компенсациите по ал. 1, 2 и 3 се изплащат за цял календарен месец считано от 1 юли 2020 г., но за не повече от шест месеца.
(5) Компенсациите по ал. 1 и 2 са в размер 290 лв. за всеки работник и служител, както и за лицата по ал. 3.
(6) Компенсации не се изплащат:
(7) Работодателят изплаща на съответните работници и служители нетна сума в размер 189 лв. и внася дължимите данъчни и осигурителни вноски за сметка на осигуреното лице и на осигурителя за съответния месец.
Чл. 2. (1) За изплащане на компенсации по чл. 1, ал. 5 могат да кандидатстват работодатели, които:
(2) За изплащане на компенсации в размер, установен по чл. 1,
ал. 5, могат да кандидатстват самоосигуряващи се лица, които са местни физически лица, отговарят на критериите по чл. 2, ал. 1, т. 3 и 7 и запазват дейността си за целия период на изплащане на компенсацията, както и за допълнителен период, равен на половината период на изплащане на компенсацията.
Чл. 3. (1) Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта издава заповед за провеждане на процедура за кандидатстване на работодатели и самоосигуряващи се лица за изплащане на компенсации по чл. 1, ал. 5.
(2) Информация за реда и условията за кандидатстване се публикува на интернет сайта на Агенцията по заетостта и на информационните табла в дирекции „Бюро по труда“.
Чл. 4. (1) Работодателите по чл. 1, ал. 1 и 2 и самоосигуряващите се лица подават в дирекция "Бюро по труда", обслужваща територията по мястото на работа на работниците и служителите, заявление за изплащане на компенсации по образец. В случаите, когато има повече обекти, работодателят подава заявление само в една дирекция „Бюро по труда“. Заявлението се подава на хартиен носител, по електронен път или с препоръчано писмо с обратна разписка чрез лицензиран пощенски оператор в период, посочен в заповедта за откриване на процедурата по чл. 3, ал. 1.
(2) Към заявлението работодателите по чл. 1, ал. 1 и 2 прилагат:
(3) Самоосигуряващите се лица кандидатстват с попълнено заявление и декларират, че ще запазят дейността си за целия период на изплащане на компенсацията, както и за допълнителен период, равен на половината период на получаване на компенсация, като прилагат и:
Чл. 5. (1) Комисия, определена със заповед на директора на Агенцията по заетостта, разглежда документите по чл. 4 и извършва проверка за съответствие с критериите за изплащане на компенсации в срок, определен в заповедта за провеждане на процедурата, но не по-дълъг от
15 работни дни от подаване на заявлението.
(2) Проверката на обстоятелствата по чл. 1, ал. 6, т. 6 и чл. 2, ал. 1,
т. 1-4 и 7 се извършва по служебен ред. Проверката по чл. 1, ал. 6, т. 6 и чл. 2, ал. 1, т. 3 се извършва въз основа на информация, предоставена от Националната агенция за приходите и общинските администрации, а по чл. 2, ал. 1, т. 7 - въз основа на информация, предоставена от Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.
(3) Комисията отразява в протокол съответствието или несъответствието на работодателя или самоосигуряващото се лице с критериите за изплащане на компенсации.
(4) В срок 3 работни дни след изготвянето на протокола по ал. 3 Агенцията по заетостта публикува на интернет сайта си списък на работодателите и самоосигуряващите се лица, които отговарят и не отговарят на критериите за изплащане на компенсации, като се посочват причините за отпадане.
Чл. 6. Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта утвърждава образеца на заявление, указания и други документи за изплащане на компенсациите по чл. 1, ал. 5.
Чл. 7. (1) Агенцията по заетостта ежемесечно изплаща на одобрените работодатели и самоосигуряващи се лица по чл. 5, ал. 4 компенсациите по чл. 1, ал. 5 въз основа на представен от работодателя списък на работниците и служителите за съответния месец и декларация от самоосигуряващато се лице за продължване на дейността.
(2) В срок до 20 работни дни от получаване на компенсациите работодателят отчита изплатените средства в размер 189 лв. чрез представяне в дирекция „Бюро по труда” на списък по образец с подписи на лицата, получили сумата, и на декларация за внесени данъчни и осигурителни вноски за сметка на осигурителя и осигуреното лице.
(3) Изплащането на компенсации за всеки следващ месец е допустимо само след одобрение на отчетните документи по ал. 2 от страна на Агенцията по заетостта и служебна проверка за изплатените осигурителни вноски от самоосигуряващото се лице.
Чл. 8. (1) Работодател, получил компенсации по реда на това решение, който не изпълни задължението си по чл. 1, ал. 7 и чл. 2, ал. 1,
т. 5 и 6, или самоосигуряващото се лице, което декларира неверни данни в заявлението и не запази дейността си за целия период на изплащане на компенсациите, както и за допълнителен период, равен на половината период на получените компенсации, възстановяват изплатените компенсации в пълен размер, включително лихва за неправомерност върху помощта, изчислена с натрупване за периода от датата, на която помощта е предоставена, до датата на пълното й възстановяване.
(2) Работодател, получил компенсации по реда на това решение, за когото се установи, че декларира неверни данни съгласно чл. 1, ал. 1 и 2, както и самоосигуряващо се лице, което декларира неверни данни по чл. 1, ал. 3, възстановява изплатените компенсации в пълен размер, включително лихва за неправомерност върху помощта, изчислена с натрупване за периода от датата, на която помощта е предоставена, до датата на пълното ѝ възстановяване.
(3) Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ и Националната агенция за приходите уведомяват Агенцията по заетостта за установените в рамките на контролната дейност обстоятелства по ал. 1 и 2.
Чл. 9. (1) Агенцията по заетостта създава и поддържа база данни за работодателите и самоосигуряващите се лица, на които са изплатени компенсации по това решение.
(2) Базата данни съдържа информация за размера на изплатените компенсации и броя на работниците и служителите на съответния работодател, както и относимата информация за самоосигуряващото се лице.
Допълнителна разпоредба
Заключителни разпоредби
(2) Агенцията по заетостта предоставя по служебен път информация на Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт и Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, необходима за осъществяване на контрола.