На 15 март отбелязваме Световния ден на правата на потребителите, провъзгласен от Общото събрание на ООН. Инициативата поставя фокус върху важността на клиентските права при избора на стоки и услуги, както и върху гражданската нетърпимост към търговската некоректност и нелоялната конкуренция.
На този ден преди 54 години в емоционална реч президентът Джон Кенеди за пръв път формулира основните права на потребителите – на безопасност, на информация, на избор и на правото да бъдеш чут. По-късно към тях са прибавени още права - да бъдат задоволени основните потребности на потребителите; правото на обезщетение; на образование; на здравословна околна среда. Именно тези осем постулата са залегнали в Правилата за защита на потребителите, приети от ООН.
С динамичното развитие на глобализацията, цифровизацията и свободата на придвижване на хора и стоки по света защитата на потребителските права придобива все по-голямо значение. Потребителите в Европейския съюз също получават повече правомощия: на образование по въпросите за защитата им, на неподвеждаща реклама, замяна и ремонт на дефектни стоки, договори без неравноправни клаузи, връщане на стоки, безплатна помощ и др., както и на все повече информационни услуги в полза на клиентите.
Сектор туризъм е сред най-важните за глобалното развитие на света и един от отраслите с най-много потребители, които стават все по-взискателни и активни. Туристическата индустрия расте с ускорени темпове през последните десетилетия и стана един от водещите световни социално-икономически отрасли, оцелели в общите кризи. Според прогнозите на Световната организация по туризъм към ООН броят на международните туристи ще продължи да расте с годишен темп от 3.3% до 2030 г., а през 2015-а са пътешествали около 1,24 милиарда души.
България също е сред страните с най-динамично развиващ се туризъм и с увеличаващи се потребители на този вид услуги. Страната отбелязва нарастващо число български и чуждестранни туристи. По информация от Комисията за защита на потребителите техните права се спазват все по-отговорно от бизнеса, а числото на административните нарушения в сектора отчита трайно понижение. Националният статистически институт на България огласи, че през 2016 г. в местата за настаняване с поне 10 легла в страната са отседнали около 7, 2 млн. души, което е с над 14% повече от 2015, а приходите от тези нощувки са приблизително с 19% повече в сравнение с по-миналата година. Според НСИ през 2016 г. у нас са функционирали общо 3 331 места за настаняване с поне 10 легла.
2016 г. отбеляза рекорди в историята на българската туристическа индустрия. По данни на Националния статистически институт общият брой посещения на чуждестранни туристи в България през миналата година бе 8 251 995, което е над 16% ръст спрямо 2015 г. (над 1,1 млн. посещения повече), като на почти всички генериращи пазари са реализирани ръстове. Много добри са и приходните данни през 2016-а. Приходите от международен туризъм в текущата сметка на платежния баланс по сведения на БНБ възлизат на близо 3,3 млрд. евро, което е с около 16% повече в сравнение с 2015 г.
Тези факти доказват, че все повече туристи избират България като място за почивка и пътешествия, защото могат да открият тук не само прекрасни природни и културно-исторически забележителности, но също сигурно пребиваване и лоялни услуги. Ранните записвания и по-високият брой планирани полети до България очертават още по-успешни показатели и през настоящата година, която Световната организация по туризъм към ООН обяви за Международна година на устойчивия туризъм за развитие.